O uwagę Klientów trzeba dzisiaj walczyć. Konkurencja nie śpi, dlatego czasami samo bazowanie wyłącznie na przeświadczeniu, że dany produkt lub usługa są „dobre”, okazuje się złudne i niewystarczające. Przedsiębiorcy, zwłaszcza ci, którzy nie działają w niszy, muszą dlatego zabiegać o zainteresowanie swoich Odbiorców. Robić wszystko, aby wyróżnić swoją ofertę na tle innych i to właśnie na niej skupić uwagę Klientów. Muszą być również w tym skuteczni. A działania skoncentrowane na sprzedaży i relacjach z Klientami to właśnie marketing. Co w takim razie zrobić, aby był on skuteczny?

Skuteczny, czyli jaki?
Skuteczny marketing pozwala osiągać przedsiębiorcom korzyści biznesowe. Więcej sprzedawać, pozyskiwać nowych Klientów, budować silny, wiarygodny wizerunek marki. Skuteczne działania marketingowe sprawiają, że Klient, mający dostęp do niezliczonej liczby ofert, świadomie wybiera właśnie naszą firmę.
Współczesny skuteczny marketing nie może być jednak ukierunkowany tylko i wyłącznie na sam produkt, usługę. Musi koncentrować się na Kliencie. Na jego osobie, zachowaniu, potrzebach, emocjach, jakie nim kierują w chwili podejmowania decyzji. To budowanie relacji, nieustanna komunikacja, z której korzyści czerpie każda ze stron.
Aby to, co robimy, przyniosło pożądany skutek, było skuteczne, musimy „być na czasie”. Adaptować się do nowych trendów, zmian. Śledzić je, monitorować, dowiadywać się, co sprawdza się w danej chwili najlepiej. To rynek wyjątkowo dynamiczny, dlatego przyjmowanie postawy biernej i bazowanie na starych schematach reklamowych skazuje takich przedsiębiorców na niepowodzenie. Każde działania marketingowe wymagają dlatego przede wszystkim STRATEGI. I to od niej trzeba zacząć.

Strategia marketingowa punktem wyjścia i kluczem do sukcesu
Przygotowanie strategii marketingowej pozwala zrozumieć, w jaki sposób firma działa na rynku na różnych płaszczyznach. Może koncentrować się na sposobie komunikacji, samym produkcie, czy technikach sprzedażowych. W wielu przypadkach opracowanie strategii marketingowej jest zadaniem pracochłonnym i czasochłonnym, wymagającym analizy ogromnej ilości danych. Efekty rekompensują jednak trud włożony w tę pracę.
Co musi zawierać strategia marketingowa? Kluczowe elementy to przede wszystkim:

  1. Cel
    Większa sprzedaż? Dotarcie do nowej grupy Klientów w związku z wprowadzeniem do oferty nowego produktu? A może wzmocnienie wizerunku marki? Cele mogą być różne, jednak bez ich jednoznacznego sprecyzowania cała strategia przestaje mieć jakiekolwiek znaczenie. W tym miejscu warto wyznaczyć zarówno cele krótkofalowe, jak i długofalowe. Dzięki takiej postawie szybciej zauważymy pozytywne skutki, co stanie się z kolei motywacją do dalszych działań.
  2. Analiza swojej marki
    To odpowiedź na pytanie: „Co mam do zaoferowania rynkowi, moim Klientom?”. Jakie dokładnie są to produkty/usługi? Jaka jest ich ilość, obszar występowania? Jakie są ich mocne, słabe strony? Czym wyróżniają się na tle konkurencji? Kto je kupuje? Kto z nich korzysta? W tym miejscu należy również zastanowić się w potocznym ujęciu, jakie są lub mogą być nasze maksymalne „moce przerobowe”, dystrybucyjne. Przykładowo, czy firma, która samodzielnie, we własnej pracowni produkuje odzież handmade, w wyniku skutecznych działań marketingowych będzie w stanie zaspokoić potrzeby wszystkich nowych Klientów?
  3. Analiza otoczenia
    To kolejny, niezwykle ważny etap, jaki czeka nas podczas opracowywania strategii marketingowej. Analiza otoczenia to zarówno analiza konkurencji, jak i naszej grupy docelowej. Aby być lepszym niż konkurencja, musimy dowiedzieć się, w jakich aspektach nas wyprzedza. Z drugiej strony – w czym my jesteśmy lub możemy stać się od niej lepsi? Na tym etapie koncentrujemy się także silnie na obecnych i potencjalnych Klientach. Kim są? Ile mają lat? Kiedy kupują najczęściej? Skąd kupują? Dlaczego kupują? Czy zachęciła ich cena, a może pozytywne opinie? Jeżeli nie będziemy chcieli poznać i zrozumieć naszych Odbiorców, nie będziemy w stanie zaspokoić ich potrzeb.
    Nie możemy jednak zapomnieć, że analiza otoczenia to proces, który wcale nie kończy się w tym momencie. Nieprędko się z nią pożegnamy, ponieważ będzie towarzyszyć nam podczas całej kampanii reklamowej. Jeżeli chcemy widzieć, jakie skutki będą przynosić wdrożone działania, musimy nastawić się na regularną analizę. Tylko w ten sposób zauważymy, co faktycznie działa, a co wciąż wymaga poprawy lub nie do końca sprawdziło się w naszym biznesie.
  4. Budżet
    Przyszła pora porozmawiać o pieniądzach, które dla wielu mogą stanowić barierę nie do pokonania, tzw. szklany sufit. Niestety, profesjonalne, aktywne i długofalowe działania marketingowe wymagają mniejszych lub większych nakładów pieniężnych. Warto liczyć się z tym już od samego początku. Każda firma musi zatem we własnym zakresie ustalić, jaki procent środków jest w stanie bez uszczerbku przeznaczać na te cele. Wiele będzie zależeć tutaj od skali planowanych działań, a także tego, jakich obszarów będą one dotyczyć.
  5. Plan działania/strategie
    Po wyznaczeniu celu, przeanalizowaniu konkurencji oraz swojej własnej marki, a także określeniu maksymalnego budżetu, możemy przystąpić do faktycznego planowania strategii marketingowej. Na jakich działaniach będziemy się faktycznie skupiać (np. na komunikacji, produktach, treściach)? Jakie kanały wybierzemy (marketing online, a może także tradycyjną formę reklamy?)? Jakiego obszaru będą dotyczyć? Kiedy rozpoczniemy naszą kampanię i jak długo będzie ona trwać?

Jaką formę powinien przybrać dziś skuteczny marketing?

Reklama w Internecie – Google Ads, reklamy na Facebooku, Instagramie
Dzisiejszy marketing przeniósł się do Internetu tak jak większość biznesów, a przy tym i pewna część naszego życia. Internet stał się silną konkurencją dla tradycyjnych form reklamy. Aby jednak reklamować się w Internecie, najpierw trzeba w nim po prostu być. Jak? Mając m.in. swoją stronę internetową, sklep online, czy konto na profilach w Social Mediach. „Mieć” to jednak tak właściwie za mało. Musimy je prowadzić, rozwijać. Samo posiadanie zdecydowanie ogranicza nasze zasięgi i widoczność.
Na korzyść reklamy online przemawiają przede wszystkim o wiele niższe koszty, szybciej dostrzegalne rezultaty, większe zasięgi, a także dostęp do cennych danych, pozwalających na nieustanne wyciąganie wniosków. Takie reklamy umożliwiają nam ponadto bardzo dokładne planowanie. Sami określany ich treść, obszar i zasięgi, budżet, czy czas trwania.

Content marketing
Google coraz bardziej lubi wartościowe, ciekawe i oryginalne treści. Takie, które przyciągają Użytkowników. Przykuwają ich uwagę i wzbudzają zainteresowanie. Tworząc treści, nawiązujemy relacje z Klientami. Wchodzimy z nimi w dialog. Oni mogą poznać nas, a my ich. Treści to dlatego doskonały sposób promowania swojej marki, wzmacniania jej wizerunku i kreowania tzw. pozycji eksperta w danej dziedzinie. Gdzie umieszczać takie treści? Idealnym do tego miejscem są przede wszystkim firmowe blogi oraz media społecznościowe, które pozwalają czytelnikom na bezpośrednią reakcję, komentowanie. W zależności od branży niektórzy powinni natomiast w większym stopniu zainteresować się tworzeniem treści w formie wideo.

Działania SEO
Chcąc uzyskać jakąś informację, szukamy jej w Internecie. Po wpisaniu hasła, zapytania do wyszukiwarki otrzymujemy listę odpowiedzi. Jedne z nich są w zasięgu wzroku, inne niżej, jeszcze inne wcale nie są widoczne. Możemy zapoznać się z nimi dopiero po przejściu w którąś z kolei zakładkę. Wpływ na taki układ mają właśnie działania SEO. Jeżeli chcemy, aby to właśnie nasza firma wyświetlała się na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania i generowała większą liczbę wejść, musimy skoncentrować się na jej pozycjonowaniu.

Mailing i newslettery
Jeżeli chcemy utrzymać relację z Klientami, którzy raz skorzystali z naszych usług, wykorzystajmy potencjał, jaki daje mailing oraz wysyłanie newsletterów. Newslettery są formą podtrzymywania kontaktu z Klientami. Pozwalają także na ich wyróżnienie, sprawienie, aby poczuli się wyjątkowo. Bardzo często zapisanie się do newslettera wiąże się z określonymi korzyściami. Na przykład wcześniejszymi informacjami o promocjach lub możliwością zyskania dodatkowego rabatu na kolejne zakupy. Newslettery mogą ponadto przekazywać wiedzę, która nie jest dostępna dla innych. Zawierać ciekawostki z życia firmy, czy też informacje o planowanych działaniach.

Remarketing
Działania podejmowane w ramach remarketingu są kierowane do osób, które miały już kontakt z daną marką. Na przykład były na stronie, nawet dodały kilka rzeczy do koszyka, jednak ostatecznie nie sfinalizowały zakupu. Remarketing polega na zautomatyzowaniu reklam oraz sprawieniu, aby wyświetliły się one ponownie właśnie takim osobom. Mają one charakter przypominający o tym, że kiedyś coś zainteresowało nas na danej stronie. Może chcemy więc odwiedzić ją ponownie?