Responsywna, nowoczesna i świetnie działająca strona internetowa, hulające w sieci reklamy Google Ads, czy zapadające w pamięć logo nie są jedynymi wskaźnikami sukcesu przedsiębiorstwa. Oczywiście pod żadnym względem nie możemy ich lekceważyć, jednak czasami okazują się one niewystarczające. Co zrobić, gdy po latach obecności na rynku wciąż mamy wrażenie, że nasza firma pozostaje mało widoczna lub nie gromadzi wokoło siebie wystarczającego grona Klientów? W tym miejscu warto zastanowić się nad tym, jak w danym momencie „wygląda” świadomość naszej marki. Czy nasza marka jest w ogóle rozpoznawalna, lubiana? Jakie skojarzenia wywołuje?

Branding, czyli o tym, jak ważne jest budowanie świadomości marki
Branding, bo o nim tu mowa, to szereg różnych działań, których podejmujemy się w celu zbudowania i wzmocnienia wizerunku marki na rynku. Budowanie świadomości marki ma sprawić, że stanie się ona rozpoznawalna, zapadająca w pamięć i dająca się odróżnić na tle konkurencji. Marka powinna wywoływać pozytywne emocje, skojarzenia. Dokładnie tak, jak na przykładzie McDonalda, RedBulla, czy Coca-Coli. Tu dzieje się to błyskawicznie, natychmiastowo.
Musimy zapamiętać, że Klienci o wiele chętniej korzystają z usług lub kupują produkty marek, które lubią, darzą określonym sentymentem. I zaufaniem oczywiście. Sam produkt/usługa nie odgrywają tu wcale pierwszoplanowej roli. O wiele większe znaczenie mają cechy charakterystyczne marki, kontekst, w jakim się pojawia. Do jakich zdarzeń, emocji się odwołuje. A za to wszystko odpowiedzialny jest właśnie branding.

Budowanie, wzmacnianie świadomości marki – dlaczego warto?
Każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna w sukcesie jego firmy pozostaje świadomość marki. To, jak kojarzy się i jak jest ona odbierana przez otoczenie. W jakim stopniu odróżnia się od konkurencji. Jakie są jej mocne, a czasami także i słabe strony. Rozpoznawalna marka przyciąga nowych Odbiorców. Marka, która przywołuje pozytywne skojarzenia i wywołuje emocje, wzbudza również zaufanie i wiarygodność. Dzięki temu jest ona w stanie zdobywać oddanych, lojalnych Klientów. Takich, którzy z radością staną się częścią większej społeczności.
Budowanie świadomości marki przyczynia się ponadto do budowania relacji z samymi Klientami. To proces wymagający ogromnego zaangażowania i aktywności, jednak dzięki temu firma staje się widoczna na rynku. Dociera do nowych grup. A gdy jest już wystarczająco rozpoznawalna, możemy założyć, że takie osoby chętniej zdecydują się na to, aby skorzystać właśnie z jej usług.

Co kształtuje świadomość marki?
Niezmienne rozpoczynamy od… strategii! Tak, nie poradzimy sobie bez niej również i w tym przypadku. Co kształtuje świadomość marki wśród jej Odbiorców? Są to trzy podstawowe elementy:

  1. Strona wizualna – logo, wygląd, szata graficzna strony internetowej, sklepu, używane typy czcionek, rodzaje kolorów. To także sposób prezentacji produktów, rodzaj wykorzystywanych grafik, obrazków. Powinny być one spójne zarówno w sieci, jak i na wizytówkach, papierach firmowych oraz innych akcydensach.
  2. Sposób komunikacji – to przede wszystkim komunikaty marketingowe, opisy produktów, usług na stronie i w reklamach, blog firmowy. Język komunikacji odnosi się również do tego, jak na co dzień komunikujemy się z Klientami. Jaki styl do tego wykorzystujemy: formalny, czy swobodny? Czy piszemy w oryginalny, zaskakujący sposób?
  3. Elementy charakterystyczne, wyróżniające markę, jej wartości – powinny być one silnie akcentowane na stronie internetowej, która jest naszą wizytówką, w kampaniach reklamowych, czy na sloganach.

Jak budować i wzmacniać świadomość marki?
Budowanie i wzmacnianie świadomości marki, a także dbanie o jej wizerunek tak naprawdę nie kończą się nigdy. Wymagają od nas nieustannego zaangażowania, sporej dawki kreatywności i energii. I to na różnych polach! Bez względu jednak na to, jaką strategię przyjęliśmy, zawsze dbajmy o zachowanie komunikacyjnej spójności. Nasi Odbiorcy w każdym miejscu, w którym zetkną się z naszą marką, powinni widzieć te samo logo, kolory, slogany. Stosujmy również ten sam styl, charakter wypowiedzi.
Na jakich działaniach warto skoncentrować się dzisiaj w największym stopniu?

Działalność online
Działalność online to nie tylko posiadanie strony internetowej, czy wizytówki Google. To również regularna aktywność w mediach społecznościowych, które dają ogromne możliwości. Pozwalają docierać do nowych Klientów, budować relację z obecnymi, promować swoje usługi, dzielić się ciekawostkami z życia firmy.
Jaki kanał komunikacji wybrać? To wszystko zależy od naszego profilu biznesowego. Trzy najpopularniejsze portale w Polsce to dzisiaj YouTube, Instagram i Facebook. Są one absolutną podstawą. Do innych należy także Twitter, Tik Tok, Pinterest, czy LinkedIn. Nie jest oczywiście możliwe, aby prowadzić aktywną i regularną działalność na wszystkich, dlatego najlepiej jest skoncentrować się na dwóch, maksymalnie trzech.
Warto w tym miejscu wspomnieć również o nieco innej formie działalności online, jaką są podcasty. Obecnie firmy coraz to śmielej i chętniej zaczynają przekazywać wiedzę, czy to o swojej branży, czy firmie, właśnie w formie tzw. słuchowiska. Możemy prowadzić w tym zakresie nagrania solowe lub wywiady z ekspertami.

Relacje z Odbiorcami
Jeżeli jesteśmy już w Internecie, mamy mnóstwo okazji do wchodzenia w reakcję z naszymi Klientami lub osobami, które mogą być zainteresowane naszymi usługami. Idealnym miejscem do szybkiego komunikowania się jest przede wszystkim Instagram i Facebook, gdzie możemy odpowiadać bezpośrednio na relacje, komentować posty i zdjęcia.
Dbajmy o to, aby sprawnie reagować na wiadomości naszych Klientów. Dziękujmy za ich pozytywne opinie. Odnośmy się do ich skarg. Odpowiadajmy na zapytania w sprawie naszych usług i produktów. Takie zachowania świadczą o profesjonalnym podejściu marki, a także pokazują jej zaangażowanie i przyjazną, otwartą postawę. To z kolei wzbudza zaufanie.
Innym miejscem, w którym możemy wchodzić w reakcję z Odbiorcami, są firmowe blogi. Kolejny z obszarów, który warto wykorzystać do promocji swojej marki i wzmacniania jej autorytetu.

Współpraca z ambasadorami, influencerami
Jak w inny sposób budować świadomość marki? Podejmujmy współpracę z influencerami oraz wybierajmy znanych ambasadorów marki. Są to osoby z dużymi zasięgami i dużą liczbą ufających im Odbiorców. Nic nie działa na Klientów lepiej niż pozytywna opinia osoby, którą szanują i lubią! Gdy więc taki autorytet zareklamuje nasz produkt/usługę na swoich kanałach społecznościowych, znacząco wpłynie to na widoczność i pozycję naszej marki. Do takich działań wybierajmy jednak odpowiednie osoby, które poza sporą grupą obserwujących, będą pasować także do profilu, charakteru naszej marki. Pamiętajmy, aby stawiać przede wszystkim na reklamy wysokiej jakości, kierowane do społeczności, która będzie nimi faktycznie zainteresowana.
O opinie, recenzje możemy prosić także ekspertów z danej dziedziny, czy dziennikarzy prowadzących prywatne blogi. Oczywiście równie ważne są w tym miejscu testymoniale wszystkich innych Klientów, którzy już skorzystali z naszych usług lub kupili dany produkt.

Udział w wydarzeniach brandowych
Pokazujmy się nie tylko w Internecie! Mimo że Internet daje nam naprawdę nieograniczone możliwości w zakresie budowania świadomości marki i działań marketingowych, kontakt z jej przedstawicielami na żywo to zupełnie inne doznanie. Bierzmy więc udział w konferencjach, targach, czy seminariach – wszystkich tych eventach, na których możemy pokazać swoją firmę. Takie happeningi pozwalają na zapoznanie się z marką z nieco innej strony. Są również szansą dla samych przedsiębiorców na to, aby „podglądnąć”, co dzieje się u konkurencji.