Łatwo pokusić się o stwierdzenie, że „kiedyś było lepiej, łatwiej”. Kiedyś, kiedy nie było aż takogromnego wyboru przeróżnych produktów i usług, a co się z tym wiąże – i samej konkurencji. Nieda się zatem ukryć, że współcześni przedsiębiorcy stają przed o wiele trudniejszymi wyzwaniami.Muszą zrobić wszystko, aby Klient spośród mnóstwa podobnych lub nawet takich samych ofertwybrał właśnie tę, proponowaną przez jego firmę. Z jednej strony ich sytuacja może wydawać sięwięc cięższa, z drugiej – nie do końca. Dlaczego? Ponieważ mają Internet! Potężne narzędziemarketingowe, pozwalające docierać im do Odbiorców nie tylko ze swojego miasta, ale takżeinnych województw, a nawet spoza granic kraju. Czym w takim razie jest dokładnie marketinginternetowy? Na jakich działaniach polega?Marketing a marketing internetowy

Marketing a marketing internetowy
Marketing to szereg długofalowych działań, jakie wprowadza się w firmie w celu wsparcia promocji i
sprzedaży swoich produktów lub usług, a także dotarcia do jak największej grupy Odbiorców.
Działania te są podejmowane z wykorzystaniem opracowanych i oddziałujących na nabywcę technik
oraz metod. Koncentrują się one jednak nie tylko na samej sprzedaży, reklamie, ale i budowaniu
wizerunku, pozycji marki na rynku.
Wraz z dynamicznym rozwojem Internetu i jego ogromnym potencjałem biznesowym, doszło również
do wykształcenia się nowej gałęzi klasycznego marketingu – marketingu internetowego. Trwające od
lat „przenoszenie się” przedsiębiorców właśnie do Internetu oraz prężny rozwój handlu
elektronicznego (e-commerce) musiały zapoczątkować i same działania marketingowe w tej sferze.
Coraz to większa liczba obecnych tam firm i sklepów oraz wyrastająca jak grzyby po deszczu
konkurencja nie pozwalają już jednak na bezczynność. Jeżeli faktycznie zależy nam na tym, aby
wykorzystać w rozwoju swojej marki możliwości, jakie oferuje Internet, nie możemy unikać e-
marketingu. Samo „bycie” w sieci to niestety dzisiaj trochę za mało, ponieważ jest to zbyt duży i
szybko ewoluujący obszar.

Marketing internetowy w praktyce
Marketing internetowy to marketing wyjątkowo dynamiczny i złożony. To nie lada wyzwanie, które
może dać nam jednak nieporównywalne z niczym innym korzyści. Marketing online nieustannie
zmienia się i rozwija, dokładnie tak, jak wciąż rozwijają się nowe technologie. Ciągłe zmiany w
algorytmach wyszukiwarek, nowe trendy, platformy, narzędzia nie pozwalają nam zostawać w tyle.
Wymuszają na nas nieprzerwane monitorowanie, dokonywanie analiz i aktualizowanie wiedzy o
zachowaniach Użytkowników w Internecie. Jeżeli chcemy, aby podejmowane w ramach e-marketingu
działania przynosiły pożądane skutki, musimy po prostu być na bieżąco.
Mówiąc o marketingu internetowym, nie możemy także nie poświęcić odpowiedniej uwagi samej
osobie Odbiorcy. W Internecie jego rola jest o wiele większa niż w przypadku marketingu
tradycyjnego. Dlaczego? Ponieważ w sieci ma on możliwość wchodzenia z marką w interakcje. Może
wyrażać swoje opinie. Prowadzić dialog z innymi Klientami, którzy też skorzystali z tych samych usług
lub produktów. Podejmowane działania muszą w związku z tym jeszcze silniej koncentrować się na
naszej grupie docelowej. W tym przypadku wiemy jednak dokładnie, kim ona jest. Nie kierujemy
naszej reklamy do masowego odbiorcy, stąd też powinniśmy zadbać o odpowiednie sprecyzowanie i
ukierunkowanie treści.

Zalety marketingu internetowego
Marketing internetowy mimo licznych wyzwań, jakie stawia przedsiębiorcom, nie pozostawia ich bez
odpowiedniej rekompensaty. Taka forma reklamy i promocji pod warunkiem opracowania strategii i
doboru adekwatnych dla branży narzędzi może zagwarantować im bardzo wysoką pozycję na rynku.
Osobom, które wciąż mają wątpliwości, czy warto zainwestować w działania marketingowe w sieci,
przedstawiamy najważniejsze korzyści i zalety marketingu internetowego.

  • Nieograniczony zasięg czasowy i terytorialny,
  • Niższe koszty w porównaniu z reklamą tradycyjną,
  • Znajomość grupy docelowej, danych demograficznych, możliwość monitorowania ich
    zachowań oraz formułowania precyzyjniejszych komunikatów,
  • Kontakt z Klientem, możliwość budowania wzajemnego zaufania, relacji,
  • Większa elastyczność działań – możliwość ustalania zasięgu, czasu trwania, nieustannego
    wprowadzania zmian, analizowania danych,
  • Mierzalność efektów i szansa na udoskonalanie podejmowanych działań poprzez dostęp do
    licznych narzędzi marketingowych.
    Działania podejmowane w ramach marketingu internetowego

Działania podejmowane w ramach e-marketingu przybierają różnorodne formy. Przedsiębiorcy mają
dlatego możliwość wyboru tych z nich, które zdają się dla nich najkorzystniejsze lub tych, na które
mogą sobie w danej chwili pozwolić ze względu na m.in. ograniczony czas lub koszty. Poniżej
przedstawiamy jedynie wybrane, najpopularniejsze spośród nich.

Pozycjonowanie strony internetowej – SEO, content marketing, linkowanie
Pozycjonowanie to termin, z którym prędzej czy później będzie musiał zaznajomić się każdy
przedsiębiorca. Zwłaszcza w sytuacji, gdy zapragnie on, aby jego strona wyświetlała się na pierwszych
miejscach wyszukiwania, nad konkurencją. Bo właśnie na tym polegają działania pozycjonerskie – na
wyniesieniu witryny jak najwyżej. Jest to tak ważne, ponieważ strony znajdujące się na pierwszych
miejscach wyszukiwania, generują z reguły największy ruch i koncentrują na sobie całą uwagę. W
ramach pozycjonowania możliwe jest przeprowadzanie mnóstwa różnorodnych działań. Największą
moc mają tutaj treści i linki, czyli tzw. content marketing oraz link building.
Treści na stronach internetowych muszą być unikatowe, wartościowe oraz pisane zgodnie z zasadami
SEO. Czyli z uwzględnieniem fraz kluczowych, które najczęściej wpisują w wyszukiwarkę Użytkownicy.
Google zwraca coraz większą uwagę właśnie na zawartość merytoryczną strony. Oryginalne opisy
produktów, kategorii w sklepie, czy prowadzenie bloga firmowego to działania pomagające w
promocji marki.
Link building to natomiast strategia, która polega na zdobywaniu linków (odnośników) z innych
witryn do własnej. Podobnie jak treści, muszą być to jednak linki wartościowe, a nie przypadkowe lub
pochodzące z niezaufanych stron. Dzięki nim możemy wzmocnić wiarygodność swojej witryny.
Sprawić, aby wyszukiwarki uznawały ją za wartą polecenia.

Reklama Google Ads
Jednym z działań podejmowanych w ramach marketingu online mogą być także płatne reklamy
Google Ads. Są one dedykowane tym grupom Klientów, którym zależy na szybkich efektach i
pojawieniu się na wysokich wynikach wyszukiwania w krótkim czasie. Tym właśnie różnią się one od
pozycjonowania, które dla uzyskania rezultatów wymaga niestety większej, nieustannie trwającej pracy.
Reklamy Google Ads są wyjątkowo proste do wdrożenia. Na ich korzyść przemawia ponadto
duża elastyczność, możliwość samodzielnej konfiguracji oraz wysoka skuteczność.

Social Media
Internet to nie tylko strony internetowe i sklepy online. To również, a właściwie przede wszystkim
Social Media. Liczne, potężne narzędzia, które powinny uzupełnić naszą działalność marketingową w
Internecie. To właśnie dzięki portalom takim jak Facebook, Instagram i Youtube możemy nawiązywać
i utrzymywać kontakt z Klientami. Pokazać im naszą markę zza kulis, od bardziej prywatnej strony.
Przedstawić jej historię, czy też informować z wyprzedzeniem o planowanych nowościach. To
oczywiście także kanały, które pozwolą nam promować swoje produkty, docierać do większej grupy
Odbiorców.

Blogosfera
Blogi są znane w kulturze Internetu już od wielu lat. To stosunkowo stare, jednak wciąż niesamowicie
skuteczne narzędzie reklamowe. Kiedyś blogi internetowe były traktowane przede wszystkim jako
wirtualna forma pamiętnika. Dzisiaj pozwalają zarabiać pieniądze. Blogi to miejsca, w których
możemy umieszczać m.in. banery reklamowe. To również tam możemy podzielić się z Odbiorcami
szczegółową recenzją danego produktu, usługi. Wiele firm wybiera blogerów z największymi
zasięgami, aby przetestowali oni określoną rzecz i przygotowali na jej temat artykuł, recenzję. W ten
sposób firma pozyskuje zarówno wartościowy link do swojej witryny, jak i dociera ze swoją ofertą do
szerszego grona.

Programy partnerskie
Programy partnerskie (afiliacyjne) to jedne z pierwszych działań, jakie wiele osób decyduje się
podejmować w Internecie w celach zarobkowych. Afiliację możemy określić w skrócie jako zarabianie
pieniędzy na polecaniu Odbiorcom określonych produktów lub usług.
W programach tych występują następujące podmioty: sprzedawca (reklamodawca), właściciel strony
internetowej (afiliant) oraz klient. Właściciel strony internetowej umieszcza na swojej witrynie
określone linki do strony sprzedawcy (reklamodawcy). Jeżeli Klienci dokonają transakcji za
pośrednictwem właśnie tej strony i znajdującego się tam linku, sprzedawca (reklamodawca) wypłaca
afiliantowi prowizję.