Blog jest dzisiaj wykorzystywany do wielu różnych celów. Wciąż spełnia oczywiście swojąpodstawową, pierwotną funkcję: to miejsce, w którym ludzie dzielą się swoimi wspomnieniami.Mogą być to fotorelacje z podróży, inspiracje modowe, czy przepisy kulinarne. Blog daje namjednak obecnie o wiele większe możliwości. Jest narzędziem, za pomocą którego możemy rozwijaćswój biznes i zarabiać pieniądze. Pozyskiwać Klientów i docierać do większej grupy osób. Jeżeliwięc prowadzisz swoją własną firmę, blog firmowy powinien uzupełnić Twoją działalność wInternecie!
Najczęstszą przyczyną rezygnowania z prowadzenia bloga firmowego jest brak świadomości zysków. Profitów dla naszej marki, przedsiębiorstwa. Druga kwestia to brak… czasu. Blog firmowy wymaga przede wszystkim systematyczności, dlatego nie każdy przedsiębiorca może sobie na niego pozwolić. Konieczność przygotowywania w miesiącu kilku naprawdę angażujących i wartościowych postów przy natłoku innych służbowych obowiązków zdaje się mieć wtedy marginalne znaczenie. Jeżeli jednak dysponujemy wolną chwilą lub dopiero startujemy z nową działalnością, nie lekceważmy potencjału blogów firmowych. Zawsze możemy również powierzyć tę czynność osobie trzeciej, która pod naszym czujnym okiem zajmie się przygotowywaniem treści. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że czas i systematyczność to tak naprawdę „jedyne”, czego wymaga od nas blog firmowy. W odróżnieniu od innych działań marketingowych nie musimy dysponować tu żadnym specjalnym, dodatkowym budżetem. Dlaczego w takim razie warto?
Jak wykorzystać blog firmowy?
Zostań ekspertem w swojej dziedzinie
Każdy przedsiębiorca, który prowadzi określoną działalność, z pewnością dysponuje wiedzą o swojej branży. W zależności od tego ile lat rozwija firmę, może być ona oczywiście większa lub mniejsza. Blog firmowy to miejsce, w którym może podzielić się tą wiedzą z innymi – zarówno z obecnymi, jak i potencjalnymi Klientami. Poprzez merytoryczne, ciekawe i wartościowe treści przekazywać w przystępnej formie eksperckie informacje, poparte własnym doświadczeniem. Takie działania mogą z kolei wynieść go na pozycję eksperta w danej dziedzinie. Sprawić, że marka zacznie cieszyć się większym uznaniem, autorytetem i zaufaniem wśród Odbiorców, ponieważ chętnie dzieli się swoją wiedzą. Wyjaśnia, edukuje, rozwiewa wątpliwości. Jeżeli ponadto treści przypadną do gustu Użytkownikom, zwiększy to w efekcie współczynnik konwersji i przyczyni się do lepszej widoczności witryny w Internecie.
Prezentuj swoje produkty lub usługi
Blog firmowy to również przestrzeń do szerszego prezentowania, reklamowania swoich produktów lub usług. To na blogu możemy dogłębniej skoncentrować się na określonych pozycjach ze swojej oferty. Tych, które dobrze się sprzedają lub wręcz przeciwnie – nie trafiają do Klientów. Być może przedstawienie danego produktu z innej strony przekona Odbiorców, którzy do tej pory wahali się nad jego zakupem? Blog pozwala je porównywać, recenzować, czy po prostu opisywać w nowym kontekście. Jeżeli wprowadzamy do naszego katalogu nowości, to właśnie na blogu firmowym możemy ponadto zapowiedzieć je odpowiednio wcześniej i szczegółowo zaprezentować.
Buduj relacje z Klientami i docieraj do nowych grup
Mimo że w dobie mediów społecznościowych blog pod kątem budowania relacji schodzi nieco na drugi plan, wciąż jednak jest to forma preferowana przez pewną grupę Odbiorców. Ludzie nadal lubią czytać blogi i robią to chętnie. Warto dlatego stworzyć im tam przestrzeń, w której będą mogli wchodzić z nami w interakcje. To najczęściej znajdująca się pod wpisem sekcja komentarzy, zachęcająca do dyskusji i refleksji. W ten sposób dowiemy się, jaki jest odbiór naszych artykułów. Będziemy mogli również nawiązać dialog z Czytelnikami i dzięki temu budować z nimi relacje. Oczywiście, jeżeli włączyliśmy opcję komentowania, wygospodarujmy również chwilę czasu, aby móc odpowiedzieć na ewentualne zapytania. Gdy oferowane przez nas treści będą wartościowe i ciekawe, jest ponadto prawdopodobne, że nasi dotychczasowi Odbiorcy zechcą przekazać je dalej. Podzielić się z nimi na przykład na swoich portalach społecznościowych. W ten sposób zwiększamy z kolei zasięgi marki.
Generuj leady sprzedażowe
Leady sprzedażowe, czyli dane kontaktowe potencjalnych Klientów. Możemy wykorzystać do tego również blog! W jaki sposób? Na przykład poprzez możliwość subskrybowania wpisów na blogu, do czego niezbędne będzie podanie adresu e-mail. Oczywiście generowanie leadów poprzez bloga będzie wymagać ze strony prowadzącego zaangażowania. Ludzie nie zostawią swoich danych kontaktowych w miejscu, które nie dostarcza im przydatnych, merytorycznych informacji oraz nie budzi ich zaufania.
Zwiększ widoczność swojej strony w wyszukiwarce
Prowadzenie bloga firmowego może także pomóc w zwiększeniu widoczności strony w Internecie! Jeżeli treści będą pojawiać się tam systematycznie, a przy tym zachowają odpowiednią wartość, zaczną naturalnie pozycjonować stronę, produkty, usługi. Strona, na której cały czas coś się dzieje, jest uważana przez wyszukiwarkę Google za użyteczną, przydatną i atrakcyjną dla Użytkowników, dlatego automatycznie indeksuje się wyżej. Za pomocą wpisów blogowych możliwe jest ponadto pozycjonowanie się na tzw. frazy long tail (długi ogon), mające mniejszy wolumen wyszukiwania niż frazy standardowe, krótkie. Są jednak o wiele precyzyjniejsze, dlatego warto rozwijać je właśnie na blogu.
Kilka podstawowych zasad dotyczących tego, jak prowadzić blog firmowy
Prowadzenie bloga firmowego może przynieść marce wiele korzyści. Nie jest to jednak regułą i nie zawsze musi tak być. Na wstępie mocno podkreśliliśmy, że jest to czynność czasochłonna, a także wymagająca ze strony przedsiębiorcy lub innej odpowiedzialnej za to osoby zaangażowania. To jednak nie wszystko. Aby blog pracował na sukces naszej firmy w Internecie, powinniśmy zadbać również o kilka innych kwestii. Jak w takim razie przygotować się do jego prowadzenia?
- Pierwsze i najważniejsze: strategia
Każdą aktywność, działania w Internecie musimy poprzedzić przygotowaniem strategii. Przypominamy, że Internet dostarcza nam narzędzi pozwalających na zdefiniowanie grupy docelowej. Tego, kto jest lub może być zainteresowany naszymi produktami i usługami. Strategia to jednak nie tylko zapoznanie się z potencjalnymi Odbiorcami, ale także określenie naszych własnych możliwości. Ile wpisów będziemy w stanie przygotować na miesiąc? Jaka będzie ich tematyka, długość? Liczba artykułów powinna zostać zaplanowana adekwatnie do branży, w jakiej działamy. Nie doprowadźmy do sytuacji, w której po kilku miesiącach zacznie brakować nam pomysłów na kolejne tematy. - Klucz do sukcesu – systematyczność
Atrakcyjny blog firmowy to taki blog, który jest prowadzony regularnie. Już na samym początku należy określić, jak często będą pojawiać się nowe treści. Kilka razy w tygodniu, co tydzień, co dwa tygodnie? Może być to nawet jeden artykuł w miesiącu. Najważniejsze jednak, aby zachować systematyczność. - Jakość tworzonych treści
Treści tworzone na bloga, powtórzmy po raz kolejny, muszą być wartościowe. Wartościowe, czyli jakie? Przede wszystkim oryginalne, autorskie. Wystrzegajmy się kopiowania od konkurencji! Muszą dostarczać czytelnikowi określoną wartość, odpowiadać na jego pytania, wątpliwości. Być dla niego przydatne i pomocne. W tym miejscu możemy również posiłkować się narzędziami SEO, aby dowiedzieć się, jakie hasła ludzie wpisują w wyszukiwarkę. Na ich podstawie możemy przygotować następnie artykuł na bloga, który będzie odpowiadał na zapytania naszych Odbiorców. Wzbogacajmy treści o własne przykłady, spostrzeżenia lub innego rodzaju „smaczki”, które wyróżnią nasze wpisy na tle innych. Nie musimy pisać tak jak wszyscy! Możemy znaleźć swój własny, indywidualny styl i zobaczyć, jak jest on odbierany. - Klątwa wiedzy
Klątwa wiedzy to coś, czego powinniśmy się wystrzegać w naszych artykułach blogowych. Jeżeli od lat specjalizujemy się w jakiejś dziedzinie, nie pamiętamy już, jak to jest tego nie wiedzieć. Często operujemy więc wtedy określonymi, charakterystycznymi sformułowaniami lub specjalistycznym słownictwem. Nie przenośmy jednak takich zachowań, nawyków na bloga! Pamiętajmy, aby przede wszystkim pisać dla ludzi. Dla ludzi, którzy nie są ekspertami w naszej branży, dlatego operowanie specjalistycznym językiem, którego nie będą w stanie rozumieć, wywoła skutek odwrotny do zamierzonego. Przedstawiajmy informacje w możliwie jak najprostszej, lekkiej i przystępnej formie. Tylko wtedy będą one faktycznie przydatne dla Czytelnika, który po przeczytaniu jednego artykułu chętnie przejdzie do kolejnego.